کاهش سهام Windows 8.1

سهم ویندوز XP به زیر ۲۵ درصد رسید

کاهش سهم ویندوز 8.1

با وجود اینکه سه ماه پیش پشتیبانی سیستم‌عامل ویندوز XP سرانجام پایان یافت، اما با گذشت این مدت، سیستم‌عامل باستانی ویندوز تازه به سهم بازار زیر 25 درصد رسیده است. در ادامه‌ی این خبر بد برای مایکروسافت، پس از گذشت ۹ ماه تمام از عرضه‌ی کامل آخرین نسخه‌ی ویندوز یعنی ویندوز 8.1، این نسخه برای اولین بار با کاهش سهم روبرو بوده است!

آخرین داده‌های مربوط به سهم بازار سیستم‌عامل‌ها که توسط Net Applications ارائه شده، نمایانگر کاهش سهم ویندوز 8 و ویندوز 8.1 به میزان 0.06 درصد است که سهم این نسخه را از 12.54 درصد به 12.48 درصد د ماه‌های ژوئن و جولای رسانده است. اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به تحلیل این مساله بپردازیم، لازم به ذکر است که سهم ویندوز 8 از این کاهش 0.01 درصد بوده در حالی که میزان کاهش سهم ویندوز 8.1 را 0.05 درصد تشکیل داده که رقم 6.61 درصد بازار را به 6.56 درصد برای این نسخه تنزل داده است.

چندان جای غافلگیری نیست که ویندوز 8 به دلیل وجود اشکالات فراوان و ارائه‌ی ویندوز 8.1 با کاهش سهم روبرو باشد. ویندوز 8 بزرگترین دستاورد خود را در آگوست با رشد 2.01 درصدی شاهد بود و بزرگترین کاهش سهم خود را نیز در ماه نوامبر با سقوط 0.87 درصدی مشاهده کرد. انتظار می‌رود این میزان فعلی سهم ویندوز 8 نیز همچنان به کاهش خود ادامه دهد اما این حقیقت که ویندوز 8.1 نیز با کاهش سهم روبرو بوده ممکن است تعجب بسیاری را برانگیزد. اگرچه این احتمال وجود دارد که تنها با یک کاهش موقتی روبرو باشیم اما این مساله به هیچ عنوان به نفع مایکروسافت نیست. خصوصا هنگامی که در نظر بگیریم که بروزرسانی از ویندوز 8 به 8.1 تنها یک دانلود ساده و رایگان است این موضوع عجیب‌تر به نظر خواهد رسید.

این در حالی است که ویندوز 7 دوباره در ماه جولای نیز موفق شده 0.67 درصد دیگر نیز به سهم خود از بازار سیستم‌عامل ویندوز افزوده و از 50.55 درصد به 51.22 درصد برسد. در حالت کلی میزان افزایش سهم ویندوز 8 و ویندوز 8.1 روی هم رفته بهتر از عملکرد ویندوز 7 است اما به نظر می‌رسد برخی ماه‌ها با شرایط متفاوتی روبرو هستیم؛ آنچه که مشخص است، این مساله خواهد بود که سه ماه گذشته به هیچ عنوان حاوی آمار خشنود کننده‌ای برای نسخه‌های جدید سیستم‌عامل مایکروسافت به شمار نمی‌رفته است. این احتمال به شکل قوی وجود دارد که بالاخره یک روز مایکروسافت مجبور شود همانگونه که اکنون برای مهاجرت دادن کاربران ویندوز XP با مشکل روبرو است، کاربران ویندوز 7 را نیز با دردسرهای فراوان به نسخه‌های بالاتر مهاجرت دهد.

حال که سخن از نسخه‌های قدیمی‌تر به میان آمد، جالب است بدانید که ویندوز ویستا موفق شده با کسب سهم 0.10 درصدی۷ اشتراک خود از بازار ویندوز را از 2.95 به 3.05 درصد برساند. در عین حال ویندوز XP با کاهش سهم .049 درصدی روبرو بوده و از سهم  25.31 درصدی به 24.82 درصد رسیده است. اگرچه اینکه سرانجام ویندوز XP به زیر 25 درصد تنزل یافته خبر خوبی محسوب می‌شود اما این میزان کاهش به هیچ وجه حتی نزدیک به آن رقمی که باید باشد هم نیست.

در سال 2013، سیستم‌عامل ویندوز در تمامی ماه‌های سال بجز مارس، جولای و نوامبر با کاهش سهم روبرو بود اما تا کنون در سال 2014 این سیستم‌عامل تنها در ماه‌های ژانویه و آوریل کاهش سهم داشته است. این سیستم‌عامل در مجموع 0.15 درصد دیگر به سهم خود اضافه نموده و از 91.53 درصد از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ، به 91.68 درصد در جولای دست یافته است. طی این مدت OS X با کاهش 0.09 درصدی روبرو بوده که سهم آن را مجموعا به 6.64 درصد رسانده و لینوکس نیز با کاهش 0.06 درصدی، 1.68 درصد را در اختیار گرفته است.

آمار Net Applications با استفاده از داده‌های 160 میلیون مراجعه‌کننده در ماه از طریق مانیتور کردن 40 هزار وب‌سایت از مشتریان این سرویس بدست آمده است. StatCounter هم یک ابزار محبوب آمارگیر دیگر است که از آن برای مشاهده‌ی حرکات سهم بازار بهره گرفته می‌شود که بر اساس آن آمار مربوط به 15 میلیارد بازدید صفحه  جمع آوری می‌گردد. اما در مجموع دنبال کردن آمار مربوط به نت اپلیکیشن بدلیل متکی بودن بر کاربران بجای بازدید صفحات منطقی‌تر و دقیق‌تر به نظر می‌رسد اما در صورتی که شما حالت دوم را ترجیح می‌دهید، آمار مربوط به استت‌کانتر از طریق این لینک در دسترس قرار دارد که البته در آن سیستم‌عامل های دسکتاپ و موبایل بصورت ترکیبی آورده شده است.

شرمنده ، بخش پاسخ ها بسته است.