مایکروسافت ادغام نسخه‌های مختلف ویندوز

ادغام نسخه‌های مختلف ویندوز

مایکروسافت نسخه‌های مختلف ویندوز را به یک سیستم‌عامل واحد تبدیل می‌کند .

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا تایید کرد که تمام نسخه‌های پایه‌ی ویندوز را ضمن ادغام، به یک سیستم‌عامل واحد تبدیل خواهد نمود. نادلا که امروز در کنفرانس ارائه‌ی گزارش مالی سه‌ماهه‌ مایکروسافت سخن می‌گفت به تحلیلگران اعلام کرد که کمپاتی متبوع وی در ادامه‌ی روند حرکتی خود سه نسخه‌ی سیستم‌عامل ویندوز را در هم ادغام خواهد نمود تا یک سیستم‌عامل همگرا برای تمام دستگاه‌ها ارائه کند.

نادلا در توضیح مفاهیم این تحول چنین بیان می‌کند که این نسخه‌ی همگرا شده، بر روی تمام اندازه‌های صفحه‌نمایش تطبیق پیدا خواهد نمود. بنابراین نسخه‌ همگرای ویندوز ضمن ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری متناسب با اندازه‌ی صفحه‌نمایش، از ساختار، هسته و نیز برنامه‌های یکسانی بهره خواهد برد.

پیش‌تر و در زمان مدیرعاملی استو بالمر، مایکروسافت صاحب تیم‌های کاری جداگانه‌ای برای تولید نسخه‌های کاملا متفاوتی از ویندوز بود که بصورت مجزا از یکدیگر به فعالیت می‌پرداختند. اما اکنون آنگونه که ساتیا نادلا می‌گوید، مایکروسافت تنها از یک تیم برخوردار خواهد بود که بر روی معماری و سیستم یکسانی کار خواهد کرد. رئیس مایکروسافت در ادامه به ذکر منفعت‌های چنین طرحی برای کاربران و نیز توسعه‌دهندگان پرداخت و اذعان کرد که اگرچه این شرکت همچنان به فروش نسخه‌های مختلفی از ویندوز خواهد پرداخت اما پلتفرم متحد شده‌ی جدید امکان ساخت اپلیکیشن‌های جامع را برای ویندوز فراهم خواهد آورد که قادر هستند بر روی تمام دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز اجرا شوند.

مایکروسافت طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده تا به سمت وحدت بیشتر در پلتفرم خود رهسپار شود. این کمپانی در آوریل، مایکروسافت به نمایش ابزارهایی پرداخت که امکان ساخت چنین اپلیکیشن‌های جامعی را فراهم می‌کردند. اکنون نیز ادغام سیستم‌عامل‌ها اقدامی است که مایکروسافت را یک قدم از رقیب دیرینه‌ی خود یعنی اپل (که مک و iOS را همچنان جدا نگاه خواهد داشت) فاصله می‌دهد. در هر حال، امکان اجرای یک اپلیکیشن واحد بر روی گوشی هوشمند، تبلت، PC و کنسول اکس‌باکس آن هم به بهترین شکل مساله‌ای است که باید در درجه‌ی اول مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار گیرد.

لازم به ذکر است که پیش‌تر کنونیکال نیز تلاش‌های خود را برای همگرا نمودن سیستم‌عامل مبتنی بر گنو/لینوکس خود یعنی اوبونتو آغاز نموده بود و اکنون در مراحل توسعه‌ی آن قرار دارد. نظر شما در خصوص این رویکرد به منظور ادغام سیستم‌عامل‌های دستگاه‌های مختلف چیست؟ آیا مایکروسافت در این مسیر موفق خواهد بود؟

شرمنده ، بخش پاسخ ها بسته است.