افزایش سرعت اینترنت موبایل

ارتقا پهنای باند اینترنت موبایل ایران

سرویس متن باز Net Index که وضعیت پهنای باند اینترنت خانگی و همراه در کشورها و شهرهای مختلف جهان را به صورت ماهانه نشان می‌دهد و در کنار آن اطلاعات تکمیلی چون لیست پرسرعت‌ترین شهرها، مناطق و ISPهای برتر را نشان می‌دهد، یکی از ابزارهای محبوب برای بررسی وضعیت اینترنت در نقاط مختلف جهان است.

روش کار این سرویس بر مبنای اطلاعات به دست آمده از وضعیت اتصال کاربرانی است که سرعت یا پایداری اینترنت خود را با استفاده از سرویس‌های دیگر اوکلا، یعنی Speedtest و Pingtest آزمایش می‌کنند. بدین طریق اطلاعاتی نزدیک به واقعیت به دست می‌‌آید که نشان‌دهنده میانگین پهنای باند اینترنت در هر کشور یا منطقه است.

اگر در این سرویس روی کشور ایران کلیک کنید و در سمت چپ، گزینه اینترنت موبایل را انتخاب کنید، خواهید دید که هم‌اکنون پهنای باند اینترنت موبایل در ایران ۱.۱۸ مگابیت بر ثانیه است که کشور ما را در بین ۱۱۰ کشور دارنده این فناوری در جایگاه ۱۰۸-ام قرار می‌دهد. مطمئنا این جایگاه چندان رضایت‌بخش نیست ولی وقتی به نموداری که دربالای صفحه وجود دارد نگاه می‌کنید، امیدوار می‌شوید. با راه‌اندازی اینترنت 3G ایرانسل و همراه اول و بهبود کیفیت اینترنت همراه رایتل، طی یک ماه جولای تا آگوست شاهد رشدی ۳۱۰ درصدی در پهنای باند همراه در کشور هستیم. در ماه جولای پهنای باند اینترنت موبایل ۰.۳۸ مگابیت بر ثانیه بوده که حال با گذشت تنها یک ماه به ۱.۱۸ مگابیت بر ثانیه رسیده است. شاید این آمار و ارقام کمی از واقعیت دور به نظر برسند، چرا که اغلب افرادی که از سرویس Speedtest که منبع معیار Net Index است، استفاده می‌کنند به اینترنت پرسرعت‌تری نسبت به میانگین جامعه دسترسی دارند، ولی میزان رشدی که در سرعت اینترنت همین افراد به وجود آمده را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد. در واقع می‌توان گفت که شما هر پهنای باندی که پیشتر روی اینترنت موبایل خود داشته‌اید هم‌اکنون تقریبا سه‌برابر شده و این در حالی است که هنوز دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به طور کامل و پایدار پوشش‌دهی خود را تکمیل نکرده‌اند. امید می‌رود با بهبود وضعیت اینترنت 3G در کشور شاهد افزایش بیشتر سرعت اتصال به اینترنت همراه نیز باشیم.

 

شرمنده ، بخش پاسخ ها بسته است.